تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۸۶۲۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انتظار ادامه صعود بورس در آغاز اسفند | نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس»

می متالز - بورس تهران بهمن را با بازدهی نزدیک به 16.8 درصدی پشت سر گذاشت , بورس‌بازان نخستین هفته از آخرین ماه سال را نیز صعودی پیشبینی کرده‌اند. این در حالی است که برخی به نگرانی از شیوع کرونا در کشور و همچنین قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF به عنوان عوامل منفی اشاره کرده‌اند.
انتظار ادامه صعود بورس در آغاز اسفند | نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس»

به گزارش می متالز، رکوردشکنی‌های شاخص سهام طی هفته گذشته نیز پرشتاب ادامه یافت تا جایی که رشد 3/4 درصدی شاخص کل، قله جدیدی در کارنامه این بازار به ثبت رساند. به نظر می‌رسد علی رغم برخی نگرانی‌ها برآیند انتظار فعالان بازار از روند شاخص سهام همچنان مثبت است. بر این اساس نیز عمده کارشناسان و سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند  شاخص بورس طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند.

کارشناسان

صعودی: 61 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص سهام در معاملات هفته آینده را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان، حجم نقدینگی موجود در بازار به اندازه‌ای است که همچنان پتانسیل رشد بیشتر قیمت‌ها را دارد. این پول‌ها ارزش معاملات روزانه را به حد زیادی افزایش داده‌اند و علی رغم سطوح بالای قیمت‌ها در شرایط کنونی همچنان انتظار رشد قیمت‌ها وجود دارد. همین امر نیز احتمالا باز هم موجب ورود نقدینگی به بازار شود تا سریال صعود قیمت ها در بورس ادامه‌دار باشد. رشد نرخ دلار در روزهای های اخیر و همچنین وضعیت تورم و افزایش قیمت محصولات با اثرگذاری بر فروش شرکت‌ها نیز مد نظر فعالان بازار است و این دو امر نیز به ورود نقدینگی و صعود قیمت ها حداقل در کوتاه مدت کمک می‌کند.

کم‌نوسان: 26 درصد سهامداران معتقدند در هفته جاری شاخص کل روند کم‌نوسانی پیش خواهد گرفت. این کارشناسان می‌گویند هر چند عواملی همچون حمایت نرخ دلار و میزان نقدینگی از معاملات سهام حمایت می‌کند با این حال به نظر می‌رسد در اولین هفته معاملاتی اسفند ماه تحت تاثیر برخی موارد مهم معاملات سهام با احتیاط دنبال شود. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATA ،  سایه ویروس کرونا بر شرایط بازارهای جهانی و همچنین نزدیک شدن به پایان سال شمسی جاری و زمان انتشار گزارش‌های بهمن‌ماه دلیل سیطره احتیاط بر معاملات سهام هستند که در تقابل با عوامل حمایت‌کننده از معاملات سهام، در نهایت روند کم نوسانی پیش روی معاملات قرار خواهند داد. از سوی دیگر با شتاب گرفتن رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی، سرمایه‌گذاران بازار سکه و ارز را نیز زیر نظر دارند تا در صورت نیاز شرایط قواعد سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهند. این امر نیز بر احتیاط معامله‌گران و نوسان اندک شاخص کل اثرگذار خواهد بود.

نزولی: 13 درصد سهامداران مزبور روند شاخص سهام را نزولی عنوان کرده‌اند. این افراد معتقدند قیمت سهام در بیشتر موارد بالاتر از ارزش ذاتی خود قرار گرفته است و در شرایط فعلی این امر ریسک‌پذیری سهامداران را کاهش و منجر به عقب نشینی خریداران خواهد شد. از سوی دیگر تشدید فشار فروش سهام به منظور تامین نقدینگی با نزدیک شدن به پایان سال نیز دیگر عامل افت عمومی قیمت‌ها است. از سوی دیگر شدید نگرانی ها در مورد قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF و احتمال شیوع ویروس کرونا نیز موضوعی است که مسیر شاخص سهام در روند نزولی را سوق خواهد داد.

سهامداران

صعودی: 56 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر سنجی سایت«دنیای بورس» روند شاخص کل بورس در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند حجم پول موجود در بازار سهام ، صعود نرخ در بازار ارز بار دیگر توجه را به معاملات سهام جلب میکند. در این شرایط به نظر می‌رسد در هفته جاری شاخص کل همچنان در مدار صعود حرکت کند.

کم نوسان: 26 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل در هفته پیش رو را کم نوسان عنوان کرده‌اند. این افراد معتقدند، در شرایط فعلی قرار گرفتن اسم ایران در لیست سیاه FATF  و نگرانی ها در مورد شیوع بیماری کرونا سرعت گردش نقدینگی در بازار را با افت مواجه می کند و این امر می تواند موجب نوسان قیمت ها حول محدوده مشخص شود.

نزولی: 18درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص سهام طی معاملات این هفته نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. افزایش نگرانی ها در مورد تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه ساز و کار مالی در سطوح فعلی قیمت ها که سهامداران را با بازدهی قابل توجهی مواجه کرده است موجب فشار بر بازار سهام و حرکت سرمایه‌گذاران به سوی بازارهای ارز و سکه خواهد شد. بر همین اساس احتمالا شاخص کل در هفته جاری در مسیر نزولی حرکت کند.

عناوین برگزیده